Op het Markland Oudenbosch kunnen alle leerlingen hun droom waarmaken. Binnen het kleinschalig georganiseerde onderwijs in drie leshuizen is er volop aandacht voor iedere leerling waar de basis wordt gelegd voor alle mogelijke vervolgopleidingen. Bekijk maar eens onze slagingspercentages!
Een dag van een brugklasser begint natuurlijk thuis. Onze school is uitstekend bereikbaar met de fiets, met de bus en met de trein. De fietspaden zijn veilig, het busstation bevindt zich binnen vijf minuten lopen en dat geldt eveneens voor het treinstation.
Op school aangekomen gaat de leerling naar een eigen leshuis, want het Markland Oudenbosch bestaat namelijk uit drie leshuizen. Zo is er een leshuis voor vwo-havo, leshuis voor mavo en leshuis kader-basis leerlingen. Ieder leshuis beschikt over een eigen ingang, aula, plaats voor de kluisjes, conciërge en buitenplein. Zo bevindt de leerling zich in een overzichtelijke leeromgeving en heerst er een prettige sfeer.
De lessen beginnen om 8.30 uur en duren steeds 45 minuten. Na twee lesuren heeft de onderbouw een kwartier pauze en na drie lesuren is de bovenbouw aan de beurt. Ook de grote pauzes (30 minuten) zijn verdeeld over twee tijdvakken. Er is een grote pauze van 11.45 tot 12.30 uur en van 12.30 tot 13.15 uur. Zo heeft iedere leerling de rust en tijd om te lunchen.
Op het Markland Oudenbosch krijgt de leerling twee jaar de tijd om zichzelf te ontwikkelen en te ontdekken welk niveau het beste bij de leerling past. Dit doen we in klassen waar de leerling op twee niveaus les krijgt: vwo/havo, havo/mavo, mavo/kader, kader/basis. Daarnaast hebben we nog aparte brugklassen voor de leerlingen die vwo/gymnasium, of de basisopleiding van het vmbo willen volgen. In de vwo/gymnasiumbrugklas wordt de leerling extra uitgedaagd om te leren, in de basisbrugklas wordt de leerling extra ondersteund bij het leren in de beroepsgerichte profielen van vmbo-XXL. Op onze school is alle aandacht en ruimte om te ontdekken wat de leerling allemaal kan, wat de leerling leuk vindt, waar de leerling goed in is en waar de leerling zich op wil richten. We laten daarvoor geen kans onbenut. De leerling krijgt onze garantie dat er (bijna) geen enkele les uitvalt en dus niets hoeft te missen. En heeft een leerling extra hulp nodig bij een vak? Dan wordt hij/zij hier bij geholpen.
Het Markland Oudenbosch biedt twee bijzondere vakken voor alle leerlingen van de brugklassen havo, vwo en gymnasium. Voor de eerste drie leerjaren maakt de leerling al bij de aanmelding een keuze tussen onderzoeken en ontwerpen (O&O) of taal, maatschappij en cultuur (TMC). In beide vakken krijgt de leerling te maken met uitdagende projecten. Zo leert iedere leerling onderzoeken, doorzetten, plannen, presenteren en zelfstandig werken.
Als de leerling op zoek is naar een uitdagend gymnasium of vwo, dan kunnen ze op het Markland Oudenbosch kiezen voor projectonderwijs in een echt Technasium of in TMC (Taal, Maatschappij en Cultuur). We bieden zelfs de mogelijkheid om het gymnasium met Grieks en Latijn te combineren met het Technasium of TMC. Zo houdt de leerling alle opties voor de eigen toekomst open. Dit maakt ons gymnasium uniek.
Op het Markland Oudenbosch heeft de leerling een eigen tablet. Voor bijna ieder vak zijn er digitale leermiddelen. In het brugklasjaar krijgt de leerling les in mediawijsheid en hoe de digitale leermiddelen te gebruiken. Zo leren ze van en met elkaar. En het huiswerk? Dat maakt de leerling natuurlijk ook op de tablet. Maar de tas wordt maar iets minder zwaar. Bij heel veel vakken leert de leerling ook uit boeken. En mocht een leerling die te kort komen dan kun hij of zij terecht in onze ‘beste schoolmediatheek van Nederland’.
Leerlingen kunnen op het Markland Oudenbosch hun talenten ontdekken en ontwikkelen bij keuzetijd. Keuzetijd bestaat uit twee lesuren in de week die leerlingen zelf mogen invullen. Zij kiezen een keuzetijd uit een pakket aan vakken. Leerlingen van havo en vwo kunnen in keuzetijd kiezen voor een praktijkvak. Bovendien is er ook de mogelijkheid om één (of meerdere) periode(s) extra ondersteuning voor een bepaald vak te kiezen. Elke periode – er zijn 4 periodes in een schooljaar – kiest een leerling een andere keuzetijd.
Bekijk de video Schilderen
Bekijk de video Fotografie
Bekijk de video Sportland ATB
Bekijk de video Sportland klimmen
Het Markland Oudenbosch biedt leerlingen verschillende vormen van begeleiding. De mentor begeleidt de leerling op gebied van pedagogische en sociaal-emotionele ontwikkeling. Gedurende het schooljaar houdt de mentor de leerling goed in de gaten. Dit gebeurt onder andere door regelmatige individuele gesprekken en contacten met ouder(s)/verzorger(s). De mentor is als het ware de groep 8 leerkracht van de middelbare school.
De mentor opereert niet alleen maar werkt samen met twee of drie andere mentoren. Samen vormen zij het kernteam van een groep leerlingen en houden een tweewekelijks overleg. Daarnaast geven mentoren les in elkaars klassen, zodat zij alle leerlingen binnen hun eigen kernteam goed kennen. Mocht de eigen mentor niet aanwezig zijn, dan kan er door de leerling altijd een beroep worden gedaan op één van de andere mentoren binnen het kernteam.
De leerlingencoördinator regelt de dagelijkse gang van uiteenlopende leerlingenzaken.
Het leerlingenmeldpunt is een lokaal waar altijd iemand aanwezig is om leerlingen te kunnen helpen en wordt gebruikt voor onder andere:
Het Markland Oudenbosch beschikt over een team van specialisten die de leerlingen extra kunnen begeleiden op pedagogigisch en sociaal- en emotioneel gebied. Te denken valt aan begeleiding bij vormen van autisme zoals adhd, add en dyslexie maar ook meer- en hoogbegaafdheid. Het ondersteuningsteam bestaat uit een ondersteuningcoördinator, begeleiders voor passend onderwijs, jeugdprofessionals en remedial teachers. Zij werken samen met ouder(s)/verzorger(s), de mentor en het kernteam.
Het Markland Oudenbosch heeft persoonlijke aandacht voor meer- en hoogbegaafde kinderen. Deze leerlingen zitten in een klas met zogeheten ‘peers’; ze leren en werken samen met gelijkgestemden. Bovendien beschikt de klas over twee mentoren in de tweejarige brugperiode. De leerling krijgt dus extra tijd en ondersteuning van de mentor met wie wordt gewerkt aan een eigen individueel ontwikkelingsplan.
In de klassen basis-kader en kader-mavo krijgen de leerlingen minimaal zes lesuren per week praktijk (bij basis-kader is dat zelfs tien lesuren). Bij de inschrijving op het Markland Oudenbosch maakt de leerling al een keuze tussen twee blokken praktijk, namelijk het blok Techniek of het blok HBR/ZW (Horeca, Bakkerij en Recreatie; ZW = Zorg en Welzijn).
In het blok Techniek maakt de leerling werkstukken die met houtbewerking, metaaltechniek, elektrotechniek en installatietechniek te maken hebben.
De leerling houdt zich in het blok ZW bezig met de (uiterlijke) verzorging van mensen. Dit in de breedste zin van het woord. De leerling leert hoe zieke en oudere mensen te verzorgen, maar ook het mooi maken van mensen zoals een kapper en schoonheidsspecialiste. In het blok HBR gaat de leerling leren hoe je lekkere dingen van de bakkerij kunt maken, hoe en wat te koken voor een grotere groep mensen en hoe later in een restaurant te gaan werken. Daarnaast gaan leerlingen ervaren wat recreatie inhoudt en hoe je dit het best kunt aanpakken.
Heeft u naar aanleiding van onze informatie nog vragen?
We helpen u graag met het beantwoorden ervan. Stel uw vragen per mail naar infoob@markland.nl. Uiteraard proberen we zo snel mogelijk te antwoorden, uiterlijk binnen 3 schooldagen.